Zahraniční media komentují kauzu TV Prima, která měla na zakázku majitele televize a Miloše Zemana negativně informovat o uprchlících

HlídacíPes.org v sérii textů v průběhu letošního května a června zdokumentoval, jak vedení televize Prima přinutilo redakci zpravodajství referovat negativně o uprchlících. Naše zjištění převzala většina velkých tuzemských médií, informaci vysílalo rádio Svobodná Evropa, rozebíraly ji přední švédské deníky (spoluvlastníkem Primy je švédská mediální skupina MTG). Nejnověji se kauze obsáhle věnuje britský týdeník The Economist v článku upozorňujících, že politici a s nimi provázaní byznysmeni stále více vstupují do mediálního byznysu.

Economist připomíná, že je to právě rok od chvíle, kdy se v televizi Prima konala porada, na níž šéfredaktorka Jitka Obzinová a zástupce majitele Luboš Jetmar nařídili redaktorům zpravodajství vykreslovat uprchlíky především 20160910_cuk400jako hrozbu a riziko.

„Sdělení bylo, že nemáme být objektivní, že imigranti jsou masa lidí a ne individuality a že nejlepším řešením by bylo zavřít hranice. Bylo to zcela proti všem novinářským kodexům,“ cituje Economist redaktora přítomného na poradě.

Porada v televizi Prima podle britského týdeníku není pouze ukázkou toho, jak mediální organizace rozdmýchává protiuprchlickou hysterii, ale dává i nahlédnout do toho, jak je veřejné mínění ve střední a východní Evropě „stále více ovlivňováno zužujícími se vazbami mezi politiky, na ně napojenými byznysmeny a mediálními skupinami pod jejich kontrolou“.

Economist připomíná, že prvními vlastníky médií byly po rozpadu sovětského bloku západní mediální skupiny. S příchodem finanční krize v roce 2008 a propadu inzertních příjmů se však začali zahraniční investoři stahovat. Nahradili je poté lokální majitelé, řada z nich s politickými ambicemi.

Pravděpodobně tento měsíc by česká Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zveřejnit svou analýzu toho, jak televize Prima v uplynulém roce pokrývala uprchlickou krizi.

Více na http://hlidacipes.org/britsky-the-economist-cituje-hlidacipes-org-pise-o-kauze-tv-prima-i-napojeni-jejiho-majitele-na-milose-zemana/

Komentáře jsou zakázány.